Tags

, , , ,

Dag Sinterklaasje, dá-ág Zwar-te Piet! Sommige mensen nemen dit wel heel letterlijk. Ik citeer zangeres A. van Hollandse bodem: “Nederland, het is tijd om vaarwel te zeggen tegen Zwarte Piet, want hoe je het ook wendt of keert, het blijft achterbaks, hypocriet, lomp, offensief en kwetsend. 2012, het jaar van grote veranderingen, laten we het gewoon doen.”

De stoomboot is in zicht en het gezeur over Zwarte Piet begint, wéér. Discussies die er toe leiden dat authenticiteit uit de Nederlandse cultuur verdwijnt. In dit geval Zwarte Piet. Wie kent hem niet? Populair, maar ook gehaat door mensen die vinden dat er gediscrimineerd wordt. Piet zou de negerslaaf zijn van die stokoude, blanke vent met rode mijter. Hoezo? Heb jij de Sint ooit met zijn staf zien slaan? Als iemand bazig kan zijn dan is het Piet Z. wel. Angstzweet brak ons uit als hij de school in rende, pepernoten op ons afvuurde terwijl wij, zowel blanke als gekleurde kinderen, als SLAVEN aan ZIJN voeten lagen voor wat zoetigheid! Stout? Dan kreeg je de roe. Lief? Dan kreeg je cadeautjes toe. Piet maakt het feest en de Sint tot die goede oude man. Al eeuwen. Maar nu moet hij weg, terug naar Spanje. Of komt hij toch uit Afrika?

Dat ‘zwarte’ associaties oproept is begrijpelijk, maar zijn die per se negatief? Als kind wou ik als hem zijn; een zwarte maillot, rode lippenstift en kroezige krullen. Dat laatste is overigens bijna gelukt. Het was echter nóóit in mij opgekomen dat hij een slaaf zou kunnen zijn. Nu valt mijn droom in duigen, het feest is verpest. De haters geven zelf een negatieve lading aan het woord Zwarte Piet. Net als negerzoen. Ook die moest weg. Als ik van negroïde afkomst zou zijn, zou ik verdomd trots zijn dat zulke hemelse lekkernijen naar ‘mij’ vernoemd zijn. Bij het woord Jood denk ik ook met verdriet terug aan mijn voorouders die in de oorlog vergast zijn. Echter, ben ik blij als ik Jodenkoeken in de supermarkt zie liggen, helemaal als ik ze opeet. Jodenkoeken uit de schappen halen? Echt niet!

De slavernij moet zeker herdacht blijven worden, maar alles weggooien wat daar mogelijk mee associeert? Nee. Zwarte mensen van nu zijn geen slaven en blanke mensen geen slavendrijvers. Onze cultuur is ontwikkeld en we zijn het gelukkig eens dat slavernij uit den boze is. Moeten we dan echt helende wonden blijven openrijten en er telkens zout op gooien? Of kunnen we het zuurstof geven zodat het mooier geneest? Stel dat Zwarte Piet jou wel aan een negroïde slaaf doet denken, is dat dan een zonde? Positiever kun je het toch niet hebben?

Laten we het allemaal wat luchtiger houden. Noem mij een kaaskop of een voddenjood, ik noem jou een leipe mocro of een poepchinees. Daarna lachen we erom, proosten met een wijntje, Fernandes of muntthee en vieren dat Sinterklaas jarig is. Genoeg andere onderwerpen waar we ons druk over kunnen maken, zoals crisis, oorlog en milieuvervuiling. Zonder wereld valt er namelijk helemaal niets meer te vieren. Dus A., weet je hoe ik verandering voor me zie? Zwarte Piet zoals hij altijd was, terwijl hij pepernoten strooit, frisbeet met jodenkoeken en jongleert met ballen van baklava. Sinterklaasfeest anno 2013!

Afbeelding

